maandag 19 december 2011

Koude accu toch een voordeel.....


Als het koud is gebruik je een gedeelte van de acculading om 't zelf warm te krijgen in de auto, die energie kun je dus niet gebruiken voor rijden en dus kom je wat minder ver. Maar over het geheel genomen is de verbrandingsmotor toch nog veel minder efficient dan de elektrische motor.



Een benzine- of dieselauto heeft een radiator die de motor moet koelen. Daardoor gaat meer dan 65 procent van de brandstof die je tankt er als warmte weer uit, en die energie wordt dus niet gebruikt voor de aandrijving van je voertuig. Als het koud is kun je een klein stukje van die 65 procent gebruiken om warme handen en voeten te krijgen, maar het grootste deel van het jaar gooi je die 65 procent (of meer) van je dure benzine of diesel dus ongebruikt weg. Een elektrische auto vraagt alleen energie voor de verwarming als het koud is en niet het hele jaar door. Zo bezien is juist de auto met verbrandingsmotor fors in het nadeel.

bron: Autoweek.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten