woensdag 29 februari 2012

Martin's eerste keer

Een van onze nieuwe leden, Martin de Haan, reageerde erg opgetogen over zijn rit met de Leaf. Hieronder staat zijn relaas van de eerste keer....:


Van 's-Hertogenbosch naar Uden reizen met het openbaar vervoer is een hele onderneming. Eerst moet je bij het centraal station zien te komen, dan moet je bijna een uur lang in een bus over de kinderkopjes stuiteren en als je pech hebt moet je nog overstappen ook. Zeker geen pretje maar gelukkig vandaag ook niet nodig. Het is 17 februari en vandaag ga ik met de Nissan Leaf van Zoem op pad.....

Met de auto heb ik al eerder kennis gemaakt. Even snel kijken naar de binnenkant en hem in een parkeervakje steken. Voor de zekerheid heb ik de handleiding op mijn telefoon gezet, de nieuwprijs van het voertuig maakt me namelijk een beetje zenuwachtig dus ik wil niks verkeerd doen. Voor de eerste keer haal ik het pasje uit mijn portemonnee en kijk om me heen naar de mensen op straat. Die dure auto voelt wel een beetje van mij, en dat terwijl ik net ben afgestudeerd.

De eerst handelingen gaan makkelijk. Een paar vragen beantwoorden en op de aanknop drukken. Het dashboard komt met beeld en geluid tot leven, de auto blijft perfect stil. Dan besef ik me dat ik in een fileparkeervakje sta en geen idee heb hoe groot deze auto is. Vastberaden om geen brokken te maken zet ik hem in zijn achteruit. Naast me springt de parkeerhulp aan. Met drie keer steken ben ik er uit en geruisloos glijdt de auto de straat op.

Het rijden zelf is op zichzelf een hele ontdekkingsreis. Na de Eco-stand te hebben gevonden ga ik op zoek naar de radio, de cruisecontrole en test ik hoe diep het gaspedaal gaat. Het is een beetje als de eerste tien seconden in een achtbaan. Zonder twijfelen of sputteren maak je ineens geruisloos een heleboel snelheid. De eerste keer krijg ik een kriebel in mijn buik, maar ben er bij de tweede keer al aan gewend.

Terwijl ik langs het kanaal rij probeer ik de cruisecontrole te activeren. Na tien minuten proberen en meerdere malen een snelheidsbegrenzer te hebben aangezet rijd ik een rustige tachtig kilometer per uur. Maar nadat er een vrachtwagen heel enthousiast op de rem gaat kan ik mijn cruisecontrole niet meer activeren. Na weer tien minuten hannesen is het weer gelukt, ik doe vast iets verkeerd.

Ik ben nu bijna in Uden en moet nog een klein stukje over de snelweg. Het hele stuk heb ik zo Eco mogelijk gereden. Hoe korter de rij stipjes is hoe beter ik me voel. Misschien kan ik nog wel zuiniger rijden. Eenmaal bij de snelweg aangekomen heb ik nog over de honderd kilometer over. Nu mag ik wel even proberen wat dit beestje in zijn mars heeft. Terug op drive en keihard optrekken.

's Nachts terug in 's-Hertogenbosch ben ik blij als ik zie dat de parkeerplaats naast de laadpaal bezet is. Een grote auto die ik niet zo goed ken file parkeren zag ik niet zo zitten. Ik steek een vakje in en zet de auto in parkeerstand. Handrem erop, spullen eruit en pasje tegen het raam. Met een piep en een klik is de auto niet meer van mij. Even vraag ik me af hoe ik moet betalen, maar dan besef ik me dat er een factuur komt. Prima. Vroeg en relaxt open ik thuis de deur, meimerend dat ik volgende keer een cd'tje mee moet nemen om in de wel heel futuristische speler te stoppen.

Over het algemeen was mijn eerste ervaring met Zoem en de Nissan Leaf een hele goede ervaring. De service is erg fijn en makkelijk. Binnen tien minuten heb je gereserveerd en rijdt je de straat uit. De auto is groot en luxe. Leuk voor een keertje maar duur om vaak te gebruiken. Zoem is een goed initiatief voor als je af en toe een auto nodig hebt. Een groot pluspunt vind ik de milieubewuste insteek. Aldus een tevreden klant.

1 opmerking:

  1. Hoi Martin,

    Leuk stuk, met herkenbare passages...
    Ik werk in Veghel; misschien kunnen we een keer Zoem-poolen??

    Sjoerd

    BeantwoordenVerwijderen