woensdag 8 februari 2012

Stichting e-laad start campagne "opladen voor de deur"

Elektrisch rijden via Zoem doe je in een deelauto, maar er zijn ook veel mensen die overwegen om zelf een elektrische auto aan te schaffen, zo bleek onlangs nog uit een enquete door de gemeente 's-Hertogenbosch ism Zoem.

Stichting e-laad, de Nederlandse partij die de uitrol van een oplaadnetwerk voor elektrische auto's faciliteert, start de campagne ‘opladen voor de deur’. Stichting e-laad wil zich via de campagne bekend maken bij mensen die een elektrische auto gaan rijden om uiteindelijk een gratis publiek oplaadpunt bij hen ‘voor de deur’ te plaatsen.



Oplaadpunten plaatsen
De stichting plaatst in overleg met de gebruiker en de gemeente oplaadpunten bij de woningen van bestuurders van elektrische auto's en neemt de kosten voor plaatsing en onderhoud op zich. Het gaat om gemiddeld zo’n zes duizend euro per paal waarop twee oplaadpunten zitten. Dat betekent dat zowel de gemeente als de gebruiker de oplaadpunten gratis krijgen. Op dit moment is zelfs de stroom van de publieke oplaadpunten nog gratis voor de gebruikers. In de toekomst gaat dat veranderen. Dan kost een volle accu waar je zeker 120 kilometer mee kunt rijden, nog maar zo’n 4,80 euro (gerekend met de Nissan Leaf).

Elektrisch rijden gemakkelijker maken
Met het aanbieden van gratis oplaadpunten voor de deur of op de hoek van de straat, wil de stichting de overstap naar elektrisch rijden eenvoudiger maken. Directeur Onoph Caron die zelf ook elektrisch rijdt, licht toe: “Met name voor die mensen die hun auto normaal ook op straat hebben staan –en dat geldt voor heel veel mensen in Nederland – is een oplaadpunt voor de deur een uitkomst. Je kunt er veilig en zonder gedoe opladen. Als je thuis komt, plug je in en laadt je op. En bovendien versterkt elk nieuw publiek oplaadpunt de publieke infrastructuur voor elektrische auto’s.”

Steeds meer elektrische auto’s

Stichting e-laad verwacht dat het aantal elektrische auto’s in Nederland in 2012 zal toenemen van duizend naar zeven duizend stuks. Alle grote merken zijn al met elektrische modellen op de markt of komen daar binnenkort mee. Waar de stichting tot nu toe vooral publieke oplaadpunten op strategische plekken in steden en dorpen installeerde, denkt e-laad dit jaar juist veel oplaadpunten op verzoek van elektrische rijders te zullen plaatsen. Directeur Caron: “De basisinfrastructuur van publieke oplaadpunten begint al aardig dekkend te worden. In 2012 willen we de grote doorbraak van elektrisch rijden verder stimuleren en zetten we vol in op meer van onze oplaadpunten voor de deur bij elektrische rijders. Het is ons cadeau aan een schoner en stiller Nederland.”

Ervaringsdeskundigen

Elektrisch rijder Jeroen Komen heeft sinds kort een publiek oplaadpunt van stichting e-laad bij zijn huis in Vleuten: "Dankzij een eigen oplaadpunt denk je nooit meer na over tanken: de stekker erin en je vertrekt altijd vol!" Ook Vincent Halma uit Zwijndrecht is enthousiast over het op zijn verzoek geplaatste publieke oplaadpunt. “Zo’n oplaadpunt in de buurt maakt elektrisch rijden erg gemakkelijk en toegankelijk. Geen gedoe!"

2 opmerkingen:

  1. Hallo Marc,

    Prachtig bericht. Zijn er al contacten tussen Zoem en stichting e-laad? Of valt Zoem als organisatie buiten de boot?

    groeten,

    B-J.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag BJ,

    we hebben regelmatig contact met stichting e-laad; zij hebben onze eerste laadpaal in de Van Noremborghstraat geplaatst. Onze burgemeester Ton Rombouts, die voorzitter van stichting e-laad, heeft ook zijn actieve interesse in Zoem laten blijken.

    BeantwoordenVerwijderen