Een onderzoeker van de TU Delft toont aan dat het mogelijk is om de accu van een elektrische wagen al rijdend op te laden.
Een spoel in het wegdek. Afbeelding: TU Delft.
Het is op dit moment één van de belangrijkste nadelen van de elektrische auto: de wagen komt niet ver. Mensen zijn bang dat ze met een lege accu langs de weg komen te staan en kiezen daarom toch maar voor de ‘gewone’ auto of een hybride. Maar wat nu als die angst kan worden weggenomen? Dan kan de elektrische auto wellicht aan een echte opmars beginnen.
Parkeren
Er wordt reeds hard gewerkt aan een oplossing voor dit probleem. Zo bedachten onderzoekers al dat elektrische auto’s kunnen opladen wanneer ze voor een stoplicht moeten wachten of geparkeerd staan.
Spoel
Onderzoeker Chopra van de TU Delft gaat echter een stap verder. Hij laat zien dat elektrische auto’s zelfs op kunnen laden wanneer ze rijden. Door spoelen in de weg te plaatsen kan de auto in theorie voldoende energie verzamelen om een veel gro
ter bereik te krijgen. Met behulp van case studies toonde hij aan dat deze methode echt werkt en ook de moeite waard is.
Chopra is overigens niet de enige bij TU Delft die zich verdiept in de kansen en tekortkomingen van de elektrische auto. Onderzoeker Long Lam vindt het ook interessant en publiceert tegelijkertijd met Chopra een onderzoek naar de levensduur van Li-ionbatterijen. Hij heeft een model ontwikkeld waarmee te voorspellen is hoe lang een batterij meegaat. Dit model kan dat aan de hand van diverse factoren (bijvoorbeeld het rijgedrag) berekenen. En dat is onder meer handig voor leasemaatschappijen. Zij gaan nu altijd nog uit van de kortste levensduur en daardoor is het leasen van een elektrische auto duur. Door voor iedereen persoonlijk uit te rekenen hoelang een batterij meegaat, kan er een eerlijkere prijs worden afgesproken.
Een spoel in het wegdek. Afbeelding: TU Delft.
Het is op dit moment één van de belangrijkste nadelen van de elektrische auto: de wagen komt niet ver. Mensen zijn bang dat ze met een lege accu langs de weg komen te staan en kiezen daarom toch maar voor de ‘gewone’ auto of een hybride. Maar wat nu als die angst kan worden weggenomen? Dan kan de elektrische auto wellicht aan een echte opmars beginnen.
Parkeren
Er wordt reeds hard gewerkt aan een oplossing voor dit probleem. Zo bedachten onderzoekers al dat elektrische auto’s kunnen opladen wanneer ze voor een stoplicht moeten wachten of geparkeerd staan.
Spoel
Onderzoeker Chopra van de TU Delft gaat echter een stap verder. Hij laat zien dat elektrische auto’s zelfs op kunnen laden wanneer ze rijden. Door spoelen in de weg te plaatsen kan de auto in theorie voldoende energie verzamelen om een veel gro
ter bereik te krijgen. Met behulp van case studies toonde hij aan dat deze methode echt werkt en ook de moeite waard is.
Chopra is overigens niet de enige bij TU Delft die zich verdiept in de kansen en tekortkomingen van de elektrische auto. Onderzoeker Long Lam vindt het ook interessant en publiceert tegelijkertijd met Chopra een onderzoek naar de levensduur van Li-ionbatterijen. Hij heeft een model ontwikkeld waarmee te voorspellen is hoe lang een batterij meegaat. Dit model kan dat aan de hand van diverse factoren (bijvoorbeeld het rijgedrag) berekenen. En dat is onder meer handig voor leasemaatschappijen. Zij gaan nu altijd nog uit van de kortste levensduur en daardoor is het leasen van een elektrische auto duur. Door voor iedereen persoonlijk uit te rekenen hoelang een batterij meegaat, kan er een eerlijkere prijs worden afgesproken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten