"Elektrisch rijden heeft de toekomst", aldus Bernard Fortuyn, lid van de Raad van Bestuur van Siemens Nederland. "Ook al wordt er nu nog geklaagd over de beperkte actieradius en problemen met het opladen, de komende jaren zullen technische zullen oplossingen worden gevonden die deze bezwaren wegnemen.
Ruim driekwart van de Nederlanders vindt stil elektrisch rijden gevaarlijk voor vooral fietsers en voetgangers. Tweederde denkt dat de verkeersveiligheid toeneemt als elektrische auto's geluid gaan maken. Opvallend is dat de helft van Nederland daarbij kiest voor het traditionele motorgeluid als oplossing. Dit blijkt uit representatief onderzoek in opdracht van Siemens Nederland, uitgevoerd door Direct Research.
Resultaten onderzoek
Het onderzoek naar elektrisch rijden werd uitgevoerd in het kader van de wedstrijd: 'Elektrisch rijden, hoe klinkt dat?'
Gevraagd naar de bereidheid tot het kopen van een elektrische auto geeft bijna tweederde van de Nederlanders aan dat zij, afgezien van de prijs, hier positief tegenover staan. Dat gebeurt echter nog niet binnen vijf jaar, vindt vrijwel iedereen. Hoewel ruim 70% van de Nederlandse bevolking elektrische auto's nu nog duur vindt, althans duurder dan een gewone auto, is 60% er van overtuigd dat elektrische auto's over tien jaar gemeengoed zijn.
Het onderzoek naar elektrisch rijden werd uitgevoerd in het kader van de wedstrijd: 'Elektrisch rijden, hoe klinkt dat?'
Gevraagd naar de bereidheid tot het kopen van een elektrische auto geeft bijna tweederde van de Nederlanders aan dat zij, afgezien van de prijs, hier positief tegenover staan. Dat gebeurt echter nog niet binnen vijf jaar, vindt vrijwel iedereen. Hoewel ruim 70% van de Nederlandse bevolking elektrische auto's nu nog duur vindt, althans duurder dan een gewone auto, is 60% er van overtuigd dat elektrische auto's over tien jaar gemeengoed zijn.
Ondanks het feit dat weinig Nederlanders ooit zelf in een elektrische auto hebben gereden, typeert bijna 80% hem als 'beter voor het milieu' en ruim de helft hem als 'stil'. Het ontbreken van geluid bij lagere snelheid is volgens ruim driekwart van de Nederlanders vooral voor fietsers en voetgangers gevaarlijk. Bijna tweederde vindt dan ook dat de verkeersveiligheid aantoonbaar zou verbeteren als elektrische auto's onder de 50 km/h geluid zouden maken. De helft kiest dan voor het traditionele motorgeluid, een vijfde voor een brommend geluid en slechts een paar procent denkt aan een muziekje.
Ook de overheid mag nog wel een duit in het zakje doen om elektrisch rijden te stimuleren. 95% van de Nederlanders vindt fiscale maatregelen een oplossing, 90% denkt ook dat korting op de energierekening helpt.
Ook de overheid mag nog wel een duit in het zakje doen om elektrisch rijden te stimuleren. 95% van de Nederlanders vindt fiscale maatregelen een oplossing, 90% denkt ook dat korting op de energierekening helpt.
Ontwikkelingen elektrisch rijden
BMW en Siemens zijn beide betrokken bij de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden. BMW doet dat op het gebied van de auto's en autotechniek, Siemens richt zich onder andere op de laadpalen, de benodigde infrastructuur en smart grids. De ontwikkelingen op dit gebied volgen elkaar snel op. Siemens en BMW zijn het samenwerkingsverband aangegaan omdat zij de techniek, kennis en innovatiekracht in huis hebben om elektrisch rijden in Nederland mogelijk te maken.
BMW en Siemens zijn beide betrokken bij de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden. BMW doet dat op het gebied van de auto's en autotechniek, Siemens richt zich onder andere op de laadpalen, de benodigde infrastructuur en smart grids. De ontwikkelingen op dit gebied volgen elkaar snel op. Siemens en BMW zijn het samenwerkingsverband aangegaan omdat zij de techniek, kennis en innovatiekracht in huis hebben om elektrisch rijden in Nederland mogelijk te maken.
Om die samenwerking te benadrukken, hebben Siemens medewerkers en hun relaties het afgelopen half jaar als praktijkproef in vier door BMW beschikbaar gestelde MINI E's zo'n 45.000 milieuvriendelijke kilometers gereden. Bij het hoofdkantoor van Siemens Nederland in Den Haag zijn zes laadpalen geplaatst, vier in de parkeergarage en twee op het voorplein.
Eén miljoen elektrische auto's in 2025?
"Elektrisch rijden heeft de toekomst", aldus Bernard Fortuyn, lid van de Raad van Bestuur van Siemens Nederland. "Ook al wordt er nu nog geklaagd over de beperkte actieradius en problemen met het opladen, de komende jaren zullen technische zullen oplossingen worden gevonden die deze bezwaren wegnemen. De prognose dat er in het jaar 2025 rond de één miljoen elektrische auto's in Nederland rondrijden is een forse uitdaging, die nog wat extra stimulansen kan gebruiken." Fortuyn pleit dan ook voor meer steun van de overheid om elektrisch rijden te promoten. "Geef duurzaamheidspioniers nog meer voordeel door ze bijvoorbeeld vrij te laten parkeren en met hun elektrische auto over busbanen te laten rijden."
"Elektrisch rijden heeft de toekomst", aldus Bernard Fortuyn, lid van de Raad van Bestuur van Siemens Nederland. "Ook al wordt er nu nog geklaagd over de beperkte actieradius en problemen met het opladen, de komende jaren zullen technische zullen oplossingen worden gevonden die deze bezwaren wegnemen. De prognose dat er in het jaar 2025 rond de één miljoen elektrische auto's in Nederland rondrijden is een forse uitdaging, die nog wat extra stimulansen kan gebruiken." Fortuyn pleit dan ook voor meer steun van de overheid om elektrisch rijden te promoten. "Geef duurzaamheidspioniers nog meer voordeel door ze bijvoorbeeld vrij te laten parkeren en met hun elektrische auto over busbanen te laten rijden."
Bron: ANP Pers Support
Geen opmerkingen:
Een reactie posten