zondag 13 november 2011

Winnend geluid van 'Elektrisch rijden, hoe klinkt dat'

De wedstrijd 'Elektrisch rijden hoe klinkt dat?' van BMW en Siemens heeft een top vijf ludieke geluiden voor elektrische auto's opgeleverd. De maker van het winnende geluid nummer 4, krijgt een rondleiding in het BMW/Siemens-testcentrum in München.

Motorgeluid
BMW en Siemens startten hun zoektocht omdat uit onderzoek van onderzoeksbureau Direct Research bleek dat ruim driekwart van de ondervraagde Nederlanders elektrisch rijden gevaarlijk vindt voor fietsers en voetgangers. Tweederde van de respondenten is van mening dat de verkeersveiligheid toeneemt als elektrische auto’s geluid maken. Opvallend is dat de helft van de respondenten een voorkeur heeft voor traditioneel motorgeluid. 


'Elektrisch rijden hoe klinkt dat?'
BMW en Siemens wilden echter een nieuw geluid ontwikkelen en organiseerden een publiekswedstrijd. Via de speciale website www.elektrischrijdenhoeklinktdat.nl konden creatieve en ludieke geluiden worden ingediend. De jury, bestaande uit voorzitter van het Formule E-Team Prins Maurits en Karla Peijs van Veilig Verkeer Nederland samen met BMW en Siemens, heeft uiteindelijk een top vijf van geluiden samengesteld. Tijdens het afgelopen MINI E concert in de Nieuwe Kerk in Den Haag (het slotevenement van de wedstrijd) is uiteindelijk geluid nummer vier tot winnaar uitgeroepen. De bedenkers van de vijf beste geluiden wonnen een VIP-rit in de elektrische MINI E. 


ANWB is sceptisch
De persafdeling van de ANWB reageert sceptisch op de vermeende noodzaak van geluid voor elektrische auto's. "Het is geweldig dat elektrische auto's stil zijn. Ze dragen bovendien bij aan het reduceren van de geluidsoverlast in steden en reduceren de uitstoot van CO2 en schadelijke uitlaatgassen. Het is daarom zonde om e-auto's van een geluid te voorzien." Wel is de ANWB van mening dat de geruisloze bolides in sommige gevallen gevaarlijk kunnen zijn. "Het zou mooi zijn als elektrische auto's in de toekomst alleen geluid maken als ze in potentieel gevaarlijke verkeerssituaties met voetgangers of fietsers terechtkomen. Het is vooral een kwestie van gewenning. Auto's zijn door de jaren heen steeds stiller geworden. De weggebruikers hebben tijd nodig om te wennen aan de volledig stille auto's van de toekomst." 


BMW en Siemens 
BMW en Siemens zijn beide betrokken bij de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden. BMW doet dat op het gebied van de auto’s en autotechniek, Siemens richt zich onder andere op de laadpalen, de benodigde infrastructuur en smart grids. De ontwikkelingen op dit gebied volgen elkaar snel op. Siemens en BMW zijn het samenwerkingsverband aangegaan omdat zij de techniek, kennis en innovatiekracht in huis hebben om elektrisch rijden in Nederland mogelijk te maken. 


Mini E testauto's
Om die samenwerking te benadrukken, hebben Siemens-medewerkers en hun relaties het afgelopen half jaar in vier elektrische MINI's E zo’n 45.000 kilometer gereden in het kader van een praktijkproef. Bij het hoofdkantoor van Siemens Nederland in Den Haag zijn zes laadpalen geplaatst.“Elektrisch rijden heeft de toekomst”, aldus Bernard Fortuyn, lid van de Raad van Bestuur van Siemens Nederland. “Ook al wordt er nu nog geklaagd over de beperkte actieradius en problemen met het opladen, de komende jaren zullen technische zullen oplossingen worden gevonden die deze bezwaren wegnemen. De prognose dat er in het jaar 2025 rond de één miljoen elektrische auto’s in Nederland rondrijden is een forse uitdaging, die nog wat extra stimulansen kan gebruiken.” 


Promoten en stimuleren
Fortuyn pleit dan ook voor meer steun van de overheid om elektrisch rijden te promoten. “Geef duurzaamheidspioniers nog meer voordeel door ze bijvoorbeeld vrij te laten parkeren en met hun elektrische auto over busbanen te laten rijden." Ook Jan-Christiaan Koenders, algemeen directeur van BMW, is overtuigd dat de elektrische auto in de nabije toekomst doorbreekt."Als pionier op het gebied van duurzame mobiliteit zien wij een toekomst met een serieuze rol voor elektrische mobiliteit naast die van de huidige verbrandingsmotoren”, aldus Jan-Christiaan Koenders, algemeen directeur van BMW. “Met name in stedelijke gebieden zal de vraag naar elektrisch rijden sterk toenemen. Met de MINI E in Nederland en de samenwerking met Siemens denken wij een concrete bijdrage te kunnen leveren aan de totstandkoming van een goed ‘klimaat’ voor e-mobility in Nederland!”


Definitief op de publieke agenda
Linda van der Eijck, directeur van Veilig Verkeer Nederland, is blij met de grote belangstelling voor de prijsvraag. “Wij zijn blij met het initiatief van Siemens en BMW. Het geluid van het elektrisch rijden staat nu definitief op de publieke agenda”. VVN maakt zich zorgen over de gevaren voor voetgangers en fietsers omdat die een elektrische of hybride auto nu niet aan horen komen. “Wel moet het geluid duidelijk herkenbaar zijn als dat van een auto. Hoe dat precies moet klinken vergt wat ons betreft nader onderzoek.” Ook Prins Maurits van Oranje, voorzitter van het Formule E-Team en jurylid van de wedstrijd, steunt het initiatief om een geluid voor elektrische auto’s te ontwikkelen. “Ik ben zelf al twee keer aangereden door een elektrische scooter omdat ik die niet hoorde aankomen”. Bron www.Zerauto.nl

2 opmerkingen:

  1. de link naar het geluid werkt niet; dat geluid is wel het beste, een elktrische auto is juist lekker stil, en dat is het beste geluid, geen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Rien,
    Bedankt voor je reactie. De link die er nu in staat die werkt goed.

    BeantwoordenVerwijderen